23 October, 2008

Lemang Warisan a.k.a Traditional Food

"Lemang is a traditional food, originating with the Minangkabau people of Indonesia and Malaysia, which is cooked in a hollowed bamboo stick lined with banana leaf to prevent the rice from sticking to the bamboo. Usually prepared for festivities such as Hari Raya Aidilfitri and Hari Raya Haji, lemang is made of glutinous rice and coconut milk, with salt added for taste. Some lemang recipes add corn. Lemang is usually eaten with rendang. Lemang is also popularly eaten with durian; unsurprisingly the demand for lemang increases dramatically in West Sumatra after durian are harvested. Lemang has been the official food identity of the state of Negeri Sembilan". Taken from wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Lemang).
Gua memang x menafikan lemang nie memang popular kat Negeri Sembilan. Walaupun begitu, kehadiran lemang ni pada masa sekarang dapat kita perhatikan di kebanyakan tempat di luar dari negeri sembilan. Pengaruh lemang ni semakin menular dan kesedapan rasanya berjaya menambat cita rasa rakyat malaysia ni. Kalau macam tempat gua ni, kawasan biasa org jual lemang kat area Telok Panglima Garang, Jenjarom dan Olak Lempit. Kawasan lain tue gua x berapa nak igt ade ke tidak. Kalau dah makan lemang kene la pulak dengan rendang die. Pergh ~!! Giler layan la org cakap. Tapi lemang ni x elok makan byk. Sebab die di buat dgn beras pulut serta santan. Tak berapa elok untuk kesihatan. Member gua ade cakap, sapa ade kencing manis xelok makan lemang. Gua x tau r pulak.
Tapi banyak-banyak lemang yg gua jumpe atau korang jumper kemungkinan ade yg x asli. Maksud asli kat sini bukan la tukang bakar tu atau lemang tu asli dari Negeri Sembilan. Tapi x asli sebab ada antara penjual lemang tu yg merebus lemang tu dulu kat umah kemudian buat-buat bakar lemang tu kat kedai drg. Heh. Macam-macam teknik yg drg gunakan untuk Yela, drg cakap bakar lemang lama. Nak jimat masa drg pun rebus. Walau zahir die nampak lemang, tapi rasa dia lain dari lemang yg dibakar. Kalau nak tahu rasa dia ape yg lain, korg try la beli lemang yg betul-betul dibakar ngn yg direbus. Atau pun korang tye la penggemar lemang.
Kita boleh agak lemang rebus tu segi luaran buluh tu. Kalo buluh tu lawa je x berapa rentung, rebus la tue. Hehe. Tapi, peniaga nie pandai memacam trick drg buat nak bagi kita x tau. Gua lemang x brape nak layan, gua layan ketupat daun palas jer.
Tapi kalau korang nak gak try lemang asli. Gua ade sorang kawan nie, bapak die boleh dikatakan pembakar lemang yg handal. Gua kata handal sebab die bakar lemang 2 jam jer. Gile cepat seh. Gua sempat interbiu sket la kan, menurut bapak die ni. Dia bakar lemang sebagai hobi di masa lapang. Then, die gemar bakar lemang guna api besar. Sebab tue cepat masak. Ramai org bakar lemang guna api kecil atau bara sebb drg takut rentung. Bapak member gua nie, pandai jaga lemang tu supaya x rentung. Pasal tu cepat jer lemang dia masak. Lemang die nie terkenal kat area Rawang. Tue member gua la cakap. Gua xtau la kan, sebb gua tinggal Banting jauh dari Rawang. Heh.
Rasa lemang die nie ade manis sikit ngn wangi sikit. Puas hati la org cakap. Ramai gak mengoder lemang dari bapak die nie. Gua makan lemang die nie, time gua g raya rumah dia hari tu. Berbaloi la jalan jauh dari Banting g Rawang. Heh!. Jadi kepada sesiapa kat kawasan Rawang atau sekitar die nak order lemang rasa asli, silalah contact member gua nie. Ni no die > Sars ; 013-3098766 (opis hour only).
p/s : sars, gua publish ko nyer nombor telepon. ko nak marah dah lambat sebab dah publish. adiosh !!

No comments: