09 October, 2008

Kami the movie - Review


Selamat Hari Raya !!


Kpd sesiapa yg belum menjejakkan kaki ke pawagam untuk menonton filem Kami The Movie, anda dipersilakan untuk berbuat demikian secepat yg mungkin. Sokonglah produk tempatan. Ini antara filem melayu yg lain dari yang lain. Ia menggambarkan kisah dan konflik yg berlaku di zaman remaja.


Kepada yg pertama kali mendengar cerita Kami, ia adalah sambungan dari siri bersiri yang pernah disiarkan di 8tv tak lama dulu atau penamat kepada siri tersebut. Cerita ini mengisahkan konflik atau permasalahan yg berlaku antara lima kawan iaitu Ali, Abu, Lyn, Adii dan Sofea. Walau pelakon die adalah muka baru dalam industri lakonan, tetapi lakonan yg bersahaja dan berkesan telah mereka tunjukan.


Diarahkan oleh Effendee Mazlan dan Fariza Azlina Isahak, ia adalah sebuah filem yang menarik. Ia membawa kita mengenal erti sebenar kawan atau sahabat dan juga lawan. Erti sebenar hidup kita dimana tidak semua orang di sekeliling kita mempunyai nasib yang baik dan serupa dgn kita. Setiap org ada masalah mereka sendiri dan juga rahsia yg perlu disimpan untuk kebaikan diri mereka sendiri atau masyarakat sekitar mereka. Seperti kata pepatah setiap org mempunyai jerangkung di dalam almari. Iaitu mempunyai sisi gelap mereka masing2 yang mungkin ingin disembunyikan atau dilupakan dan menjalankan hidup baru.


Filem ini juga menggambarkan kehidupan remaja masa kini yang penuh pancaroba dimana mereka perlu menempuh masalah yg datang yg berkaitan dgn masalah samseng, dadah dan masalah peribadi mereka sendiri. Dunia remaja tidak lepas dari hiburan. Dalam filem ini mereka berlima berhibur dengan menyertai "gig" yg dianjurkan di sekitar kuala lumpur serta memberi sokongan kepada kawan mereka Ali yang menubuhkan kumpulan muzik bernama "The Disaster". Cerita ini berkembang, satu persatu rahsia terungkai dan terjadi suatu peristiwa yg menyedihkan kepada mereka berlima. Apakah peristiwa tersebut...dan apakah kesudahan cerita ini?






Saksikan Kami The Movie di pawagam berhampiran anda. Anda tidak akan menyesal dengan harga tiket yg anda bayar..
Aku bagi 4 bintang...
Chow

No comments: