20 October, 2008

Kenapa kita menipu?


"die menipu reff !!"










Persoalan di sini, mengapa kita menipu sedangkan kita sedar perbuatan menipu itu tidak baik?. Semua org pernah menipu. Kalau die kate, die seorang yg x penah menipu. Die telah menipu korang. Orang paling jujur pun pernah menipu. Menipu ni ade byk sebab die, mmg tak boleh menipu. Tapi kalau kita menipu pada tempat dan keadaan yg sesuai adalah boleh. Tapi jgn la selalu menipu. Selalu la bersikap jujur.

Gua dapat ilham utk berkongsi ngn korang sebb, kawan gua tadi mintak tolong gua cari artikel kat internet bertajuk "why do people lie?". Gua pun xtau r die nak wat aper ngn artikel tue, maybe die nak buat kajian kot. Die x bagi tau gua. Gua rasa artikel tue cam menarik dan gua pun rasa sesuai la kalau gua berkongsi isi artikel yg sempat gua bace tue.

Kenapa org menipu terutamanya kepada org yg mereka sayang?
Kenapa drg tidak berlaku jujur dan mengaku penipuan mereka?
Ada beberapa sebab yg boleh dikaitkan dgn penipuan mereka itu. Antaranya adalah:
1. Elak dari kene hukuman atau kemarahan dari pihak yang lain. Kira cam "play safe" la. Karang kalo bagitau dan sebabkan pergaduhan susah pulak kan. Risiko gak kalau selalu jujur nie kan. Hehehe.. Semua org ade sisi gelap memasing kan.
2. Untuk mendapat kepercayaan pihak lain. Org biase menipu utk dapatkan kepercayaan dan menunjukkan imej yg hebat dan baik kepada seseorang. Tengok la cam gores dan menang tue, skim cepat kaya la,apa la. Berapa ramai yg tertipu kan. Pandai drg menipu utk meraih kepercayaan org ramai. Kalau dalam perhubungan, org menipu utk menjaga perhubungn agar tidak tergugat.
3. Menipu atas alasan peribadi. Setengah org menipu sbb x nak org kacau kehidupan die. Contoh, kawan yg kita x sebulu ajak lepak bersama hujung minggu. Dah x sebulu mesti la x syok melepak sama. Jadi korang pun cipta la alasan menipu die untuk elak lepak bersama. Kira cam nak jaga hati la lebih kurang. Kalo sound direct cakap "xnak pegi" tatkala die bertanya. Terasa hati plak die kan.
4. Utk elak dari berlaku konflik dan pergaduhan.
Sebenarnya, byk lagi sebab kita menipu selain dari kat atas nie. Yg gua bagi nie, kira sebab utama la. Ramai gak tertantya camner nak tahu seseorang tue berlaku jujur atau menipu tatkala berkata ngn. Bab nie, korang kene r jadi seorang yg teliti. Gua teringat kat sorang member gua dulu nie, kalau bab menipu fail abes. Gua leh tau ngn selamba jer, cume kekadang gua terkene gak la kalo die berpakat ngn bbrapa member gua yg len. Die ni, kalo menipu muka die jadi serius campur nak ketawa. Mmg ekpressi muka die time menipu camtue, gua ngn member gua yg lain senang je r tau. Kelakar member gua ni. Die nie baik, muke innocent. Hahahaha...
Jadi macam mana nak tahu seseorang itu menipu?
Kat artikel yg gua bace ade la highlight sikit. Antara die adalah:
1. Org menipu tue akan sedaya upaya mengelak dari bertentangan mata ngn kita. Sbb biase kalo kita bercakap atau berbual kita akan membuat "eye contact" ngn org yg kita cakap.
2. Perubahan gaya pecakapan die. Cam nada die berubah2 ker, atau die tersekat2 ker, atau byk "uhm".."aaa"..
3. "Body Language" org tue. Tgk dan perati tingkah laku die. Biase drg akan memegang sesuatu tatkala menipu atau mungkin tergaru2 kepala atau hidung. Kira tabiat yg luar biase la.
Kalau nak tahu lebih, rajin2 la cari artikel yg berkaitan. Hehehehe.
Nie link kalau korang nak tahu sikit2 info la..http://www.beautyandlace.com.au/whylie.htm, http://www.msnbc.msn.com/id/4072816/ .
Tak semua perkara perlu di beritahu. Simpan sikit sebagai rahsia kita. Gua bukan galakkan korang menipu. Tapi, pikir la sendiri. Itu untuk kebaikan korang dan juga org di sekitar korang la kan. Igt, menipu ikut keadaan jer. Bukan menipu untuk ambik kesempatan terhadap org lain atau untuk menjatuhkan orang lain. Tak elok kalau kita menipu dan membuat org merana.
Jgn jadikan menipu itu satu tabiat !!

No comments: