23 October, 2008

Celcom ? Digi ? Maxis? U mobile ?

Celcom ? Digi ? Maxis? U mobile ? . Sekarang anda pilih antara rangkaian mudah alih nie. Mana pilihan anda. Telah dilancarkan secara rasminya satu cara yg di panggil MNP atau Mobile Number Portability yg mana pengguna rangkaian mudah alih di Malaysia boleh menukar rangkaian sedia ada kepada rangkaian pilihan yg lain.
Iklan mengenai perkara ini telah pun di lancarkan di television. Gua tengok celcom menampilkan Harith Iskandar sebagai model iklan mereka. Mana kala Digi menggunakan kartun org memancing. Cuma Maxis gua x tengok lagi. Untuk maklumat lanjut korang boleh la layari http://www.maxis.com.my/mnp/about.asp, http://www.celcom.com.my/cep/xresources/CelcomCORP/mobile-number-portability/index.html, http://www.digi.com.my/switch/index.html.
Anda tidak perlu risau, MNP ini tidak memberi kesan kepada sesiapa yg tidak ingin menukar ke nombor lain. Pada dasarnya MNP ini adalah program di mana pengguna boleh menukar kepada rangkaian lain seperti Maxis, Digi, Celcom dan lain-lain dengan mengekalkan nombor sedia ada. Maksudnya, anda tidak perlu la tukar nombor lain. Cara ini memudahkan kerana, sekiranya menukar nombor lain kita perlu beritahu nombor baru kita kepada saudara mara atau kawan kawan. Kira bagus gak la MNP kepada sesiapa yg mahu tukar rangkaian la.
Kepada anda yg mahu menukar rangkaian, apa anda perlu buat adalah pergi kemana-mana pusat rangkaian utama atau yg rasmi dan hanya bawa MyKad atau ID yg berkaitan. Mudah saja. Atau cara lain anda boleh menukar secara online. Apa anda perlu buat adalah melayari rangakain yg anda mahu tukar, kemudian ikut langkah yg di beri.
Menurut apa yg gua baca, skang tengah promosi dan mereka menawarkan khidmad percuma sekiranya anda mahu menukar. Pada masa akan datang cas perkhidmatan sebanyak rm25 mungkin akan dikenakan. Nasihat gua kat sini, jgn la terburu-buru tukar ke rangkaian lain. Teliti dan nilaikan apa yg anda mahu samada bertepatan dgn plan yg di sediakan oleh rangkaian yg anda guna sekarang.
Perlu di ingat. Berfikir sebelum bertindak adalah amalan pengguna bijak. Heehee

No comments: