13 September, 2010

alien: manusia kini

Kerancakan makcik pakcik bergosip kisah anak jiran tetangga sekampung pada raya kali ini diselang seli oleh kisah sedih. Kisah di mana para blogger giat menyebar dan menyampaikan samada dengan ayat yang dikarang sendiri mahupun ayat yang di copy paste bulat - bulat dari akhbar arus perdana versi digital.

Sosilawati Lawiya serta 3 rakannya dipercayai mati dan dibakar sebelum abunya di buang di Sungai Pancau. Polis masih menjalankan siasatan. 
Teringat aku satu dialog drama yg aku tengok. Lupa tajuk dia, dialog die lebih kurang camni
"Hidup kat dunia ini, tak perlu terlalu kaya... bahagia saja pun dah cukup"

Apakah menjadi kaya ini seperti satu malapetaka? 
Menjadi tempat tumpuan para pencari "rezeki" yang tidak kisah tentang halal dan haram.
Menjadi kaya boleh mendatangkan iri kepada mereka yang lain. Kadang kala boleh mengundang banyak musuh. Masya`Allah ~ sedangkan rezeki itu datangnya dari Maha Pencipta dengan berkat usaha seseorang. Menjadi kaya itu ujian, menjadi miskin itu ujian. Menjadi susah itu ujian, menjadi bahagia pun ujian. Terpulang pada kita untuk menafsirkan erti ujian itu.

Terkadang, aku terfikir juga.
Ke mana pergi akal waras manusia pada zaman kini. Mudah saja untuk menamatkan perjalanan hidup manusia yang sememangnya singkat di dunia ini. Semudah membunuh seekor nyamuk yang hinggap di kulit. Sekali pelepap. Penyek. Siap ada yang melenyek tubuh nyamuk itu hingga tidak kelihatan pada masa kasar akan fizikal nyamuk tersebut. Melainkan ujian DNA dilakukan, baru dapat diketahui ianya adalah seekor nyamuk. Sampai begitu sekali.. kejamnya~

Kita baru saja melepasi bulan Ramadhan. Bulan yg mulia yang melatih diri menjadi sabar dan bulan yang memantapkan iman pada yang Maha Esa. Bulan yang mendidik kita menjadi lebih '"down to earth". Tapi dengan kejadian jenayah bunuh, buang anak, keruntuhan moral dan lain - lain, ternyata hikmah bulan tersebut tidak terserap dan terkesan dalam jiwa raga mereka. Moga diberi petunjuk cahaya pada hati mereka. Amin ..

Akhir kalam ...
Biarlah susah di dunia demi mencari kesenangan akhirat
Dari bersenang di dunia dan melarat di akhirat
Masya`Allah ~

Kepada keluarga Allahyarhamah Sosilawati Lawiya, Allahyarham Ahmad Kamil Abdul Karim,  Allahyarham Noorhisham Mohammad dan Allahyarham Kamaruddin Shansuddin. 
Takziah di ucapkan.
Moga arwah dicucuri rahmat.
Al-fatihah .. 



- catatan pilu seorang alien

No comments: