27 January, 2011

alien: kejar - kejar, alih - alih aku yang kena kejar

Itu bukanlah aku
Mintak maaf ye

Sejak dua minggu yang lalu hingga kini, gelaran along datang dekat sebelah aku. Puas aku cuba kuis-kuis dia damping jugak, nasib baik malam dia tak datang.

Bukan niat aku nak menjadi along. Aku paham, sbb aku pun ada hutang gak. Hutang PTPTN, hutang kereta, hutang duit adik beradik. Hohoho.

Tapi, dalam konteks kerja. Bila kerja dah siap, pelanggan perlu lah bayar. Kalau tak bayar macamana nak pusing modal buat bayar pembekal. Ye dak? Jadi kena buat follow up yang kerap dengan pelanggan atas arahan bos. Kalau boleh dia suruh aku telefon pelanggan tu hari - hari. Tapi, aku follow up dengan pelanggan tu tiap 3 hari sekali je.

Adoi~ si pelanggan tu pulak dah kenal suara aku.
Laju je cakap "belum ada apa-apa berita dari pihak atasan.."
Terus aku cakap "Oh, terima kasih lah .."

Kadang pakai e-mail.
Tapi tak jalan, takde reply langsung.

Ada tu pelanggan yang dah 'meeting' beberapa kali tentang kisah pembayaran ni. Tapi bayarnya tidak. Mulut manis je masa berjumpa. Kurang - kurang hulur la sekeping cek, takde la bos aku membebel pasal duit je.

Kalau boleh tiap hari dia remind aku suruh chase payment client sekian - sekian. Aku chase - chase hasilnya tiada, bos aku hari - hari chase aku adalah. Haish~




7 comments:

bujal X said...

pernah duduk di tempat kamu~saya standby cat merah 2 tong dalam kereta.kemudian saya dipecat.padahal saya cuma mahu memajukan syarikat.

haih~

hanie said...

itu adelah perkara biasa...hahaha

gadisBunga™ said...

sama la kisahnya. mengejar dan dikejar.

kan bagus kalau semua projek term n conditionnya adalah COD? huhuhu~

h4ni3 said...

alahai
mana2 bisnes yg involve duit, memang itu le masa'elahnya
diorg yg liat bayo ni, memang bikin olang susah!

Unknown said...

muahahdah ahri bos ko chase ko.gamaknye..pandai2 le ek..ehehe

Selamber Rock said...

itulah dunia bisnes..

alien said...

bujal X:
haish~
susah camtu kan

h a n i e:
yeh, betul tu

gadisBunga:
huhuhuhu
kalau COD bahaya kepada pelanggan lah
takut si pemaju/pembekal lari
kui2

h4ni3:
iye, betul
sedangkan org hutang kita pun liat nak bayo
iskh3

JIJI YU:
a`ah
seb baik bos yg sorang tu je
yg sorang lagi tak tanye sgt

Ju Asu Ra:
betul tu