27 March, 2012

alien: aku termalu sendiri

Ah, sungguh advance budak-budak sekolah kita zaman ini.
Bebas sahaja berpelukan di taman awam dengan bangga; mereka itu melayu.
Mereka bertudung juga ada yang masih memakai pakaian sekolah.
Entah di mana malu mereka.

Sedang pakcik - pakcik memancing; mereka itu cina dan india.
Dan makcik, pakcik, kakak, abang mereka sedang bersukan.

Hebat bukan mereka.
Aku pula yang merasa malu melihat perilaku biasa mereka.
Ah, mungkin aku yang sudah berusia untuk menerima perilaku mereka yang begitu.
Moden katanya... 


6 comments:

atikah ramly said...

kebanyakan kita tidak memahami konsep cinta sebenar.kita disogokkan dengan kisah cinta yg melampau sehingga merasakan cinta kepada manusia adalah segala-galanya tanpa pedulikan perkara lain

Dr K said...

dunia memang dah hampir kiamat. Yang buat maksiat dah tak malu, malahan berbangga pula...yg melihat/ternampak pula yg terasa malu

alien said...

yap, setuju!

alien said...

dunia yang semakin tua.

Fatin Fairuz said...

yup..totally agree..kdng2 rase cm nak je berani kan diri tegur..tp aku belum ade that kind of courage..

Malu weh..nak2 kalo kat situ ade bangsa lain..aku sbg melayu rase malu ngn melayu yang kelakuan mcm tuh..

Dulu2 kita pun penah sekolah..penah lalu mase remaja..tp idok ler perak gitu..huhu

alien said...

budak2 sekarang terlalu berani..
seram lak aku menengoknye..