01 December, 2013

alien: asap rokok punya cerita

Overdose asap rokok buat aku pening. Bila-bila boleh terlelap tak sedarkan diri ni. Tapi aku tahan. Waktu beginilah baru boleh berbicara tentang ilham, selain bersosial di alam maya sambil cek email dan beberapa hal yang tertunda.

Tiap malam makcik itu ada. Membersihkan sisa makanan orang Malaysia yang makan yang selalunya bersepah. Die juga menyapu, die juga mengemop. Demi sesuap nasi.

Malam ini, tempat ini riuh. Beberapa kanak-kanak ribena berlari ke sana sini. Waktu yang begini sepatutnya mereka sudah lelap. Agaknya kanak-kanak ribena alaf ini sudah tidak sama seperti kanak-kanak ribena sebelumnya.

Overdose asap rokok buat aku pening. Bertambah pening perihal seorang insan yang entahlah.. Insan yang katanya dirinya lebih elok dari yang lain, walhal, sebaliknya. Ikut keras hati aku, aku malas nak berurusan dengan orang yang sebegini. Sebabnya, aku rasa banyak keburukan dari kebaikan yang akan datang.

Setelah bertimbang kira, aku dan kawan aku berkeputusan untuk lihat dan bermain bersama di dalam permainan insan itu. Berat.

Sikit saja lagi aku hampir memarahi kanak-kanak ribena itu tadi. Kalau pun nak menjerit, jangan lah sebelah telinga aku.

Asap rokok dan insan itu pun dah bikin aku pening oii..

Ya, Cardiff tewas malam ini. Minggu lepas Cardiff seri. Heh.





No comments: