24 July, 2013

alien : bulan nan seorang

Melihatkan bulan yang seorang di langit cerah, mengingatkan aku kembali pada satu judul buku yang pernah aku baca lama dulu. Mungkin 10 tahun dahulu, isinya aku memang sudah lupa. Hanya tajuknya yang masih segar dalam fikiran aku, Bulan Bugil Bulat. Itu judulnya. Sebuah karya dari Indonesia. Sebuah buku koleksi cerpen.

Jarang sekali aku melihat bulan yang besar pada malam yang sebelumnya seperti malam yang ini. Memang besar. Indah. Bulat. Membuat sesiapa yang melihatnya terpana. Subhanallah. Maha suci Allah, Tuhan pencipta alam.

Memandangkan bulan sudah mengambang penuh; purnama. Ia juga mengingatkan pada kita yang bulan Ramadhan sudah sampai di pertengahan. Tidak lama lagi ia akan sampai ke penghujung. Tidak lama lagi.

Dulu, aku pernah berharap agar Ramadhan berpanjangan, akan tetapi Syawal juga bulan yang mulia. Syawal tetap akan kunjung tiba. Syawal juga ada keistimewaannya.

Salam Ramadhan semua.
Aku ingin terus menemani bulan yang seorang pada malam ini dan malam-malam seterusnya hingga ke hujung Ramadhan




3 comments:

AdinataGus said...

salam ramadhan kepada anda juga :)

Selamber Rock said...

bulan mengambang tak berapa nak terang. jerebu...

alien said...

Konspimulut: salam~
selamber rock: bulan mlm ni dah xpurnama