23 September, 2013

alien: Aku dan kertas

Tadi aku ke situ lagi.
Kalau dulu aku berulang kali ke situ untuk mencari sesuatu, kini tidak lagi.

Aku berjalan dari rak ke rak yang lain sambil melihat rawak buku-buku yang dipamerkan.

Dan mata aku berhenti pada sebuah buku itu.
Aku mengambilnya.

Tanpa aku sedar, aku sedang menghulur dua keping wang berwarna merah ke cashier. Dia tersenyum dan bertanya beberapa soalan kepadaku tentang kad pelajar atau kad diskaun. Aku hanya menggeleng.

"Tak payah plastik.."
Aku memberitahu dia yang sedang membongkok untuk mengambil plastik.

Dia menghulur.
Aku menyambut.
Aku berjalan keluar.

Em, mengapa aku beli buku itu?

Soalan yang sejak tadi aku sendiri tidak mampu jawab.


4 comments:

Aien Not Alien said...

baru nak tanya. tapi nanti kau tak dapat nak jawab. hehe

Unknown said...

Awak beli buku apa??

Unknown said...

Ajaib...buku ajaib...

kakitravelkhairuddin.blogspot.com said...

salam kenal...